قطعات اصلی تشکیل دهنده پمپ دنده داخلی عبارتند از: دنده محرک (Rotor gear)، دنده متحرک (Idler gear)، بدنه (Casing)، شافت (shaft)، مکانیکال سیل (mechanical seal)، پایه یاتاقان (bearing housing).
در پمپ دنده داخلی شافت پمپ حرکت چرخشی را به واسطه کوپلینگ از موتور دریافت کرده و به دنده محرک منتقل می کند و دنده محرک باعث حرکت دنده متحرک می شود. در اثر چرخش دو دنده در یکدیگر و در خلاف جهت و در اثر اختلاف فشار ایجاده شده سیال وارد فضای خالی دنده ها شده و به سمت خروجی حرکت داده می شود.
- پمپ دنده داخلی دارای صدای پایین و قدرت مکش بالاتر نسبت به پمپ های دنده خارجی می باشد.
- در پمپ دنده داخلی طراحی پروفیل دنده از اهمیت بالایی برخوردار است.
- لقی ها و انطباقات در بین قطعات از اهمیت بالایی در پمپ دنده داخلی برخوردار است.
- پمپ دنده داخلی قابلیت انتقال سیالات با ویسکوزیته بسیار پایین را با فشار استاندارد دارد.
- از پمپ دنده داخلی برای انتقال گاز مایع نیز می توان استفاده کرد.
- تمامی قطعات پمپ مطابق با استاندارهای بین المللی می باشد.